FODBOLD

Dalby GF’s værdier og retningslinjer

Værdier

Dalby GF bygger på en ånd af fællesskab, hvor breddeidrætten og sociale aktiviteter er den røde tråd igennem klubben.

De enkelte afdelinger, store som små, er en del af et større sammenhæng og har et medansvar for at skabe gode relationer på tværs af idrætsgrene.

Ingen individer er over holdet, ingen hold er over klubben. Vi værne om hinanden og vores faciliteter.

Retningslinjer

Generelt for alle idrætsgrene i alle aldre er, at sociale aktiviteter så som afslutning og fødselsdagsfejring er for alle, som er en del af holdet (hele årgangen). Træningslejre, stævner med overnatning, hvad enten det er ind- eller udlandsrejser, er ligeledes for alle på holdet (årgangen). Det er ikke tilladt at ekskludere nogen på baggrund af niveau.

De fysiske rammer kan medføre, at enkelte træninger bliver nødt til at være opdelt, men alle skal tilbydes de samme muligheder.

Niveaudeling

Det er meget motiverende for børn at lykkes med nye ting. Derfor må vi sikre, at børnene en gang imellem også spiller kampe i et miljø, hvor de kan afprøve og lykkes med deres finter og driblinger. De mindre dygtige nyder også godt af at spille med de dygtige en gang imellem. Her ser de mange rigtige løsninger og lærer mere, end hvis de hele tiden spiller med spillere på eget niveau. Det betyder også, at de dygtige børn på en årgang en gang imellem bør træne eller spille kampe med endnu dygtigere børn, eventuelt fra årgangen over. En fleksibel niveaudeling er den bedste løsning, både for de dygtige og mindre dygtige spillere. Nogle gange hører man udsagnet: Lige børn leger bedst. Men det er kun rigtigt en gang imellem. Bare kig på børnene og deres egne små fodboldspil i fritiden. De viser, at det ikke er børnenes behov at blive delt op i gode og dårlige. Her laver børnene ikke første- og andethold, men jævnbyrdige hold, der spiller lige kampe. De ulige kampe stopper hurtigt, og børnene laver af sig selv nye og mere retfærdige hold. Det er sjovere, fordi der er meget mere konkurrence i de lige kampe. Derfor er der mere sandhed i udsagnet: Lige hold leger bedst. Konsekvent niveaudeling er en dårlig ide, ligesom det er en dårlig ide aldrig at niveaudele. Spørgsmålet om niveaudeling er altså ikke et spørgsmål om enten/eller, men snarere et spørgsmål om hvornår og hvordan. Vi skal niveaudele af hensyn til børnene og deres udvikling – ikke af hensyn til resultater. Niveaudeling til kamp I de yngste årgange er det altoverskyggende tema legen med bolden.

Derfor gælder følgende:

U7 og yngre: Ingen niveaudeling til kamp eller træning.

Fra U8 og ældre: Begyndende niveaudeling. Niveaudeling til træning Fra og med U8 vil børnene have store færdighedsforskelle. Børn med tre-fire års fodbold i benene vil ofte have en mere udviklet teknik og også have en spirende forståelse for spillets taktiske udfordringer. Derfor har de børn nu andre udviklingsbehov i forhold til begynderne på dette alderstrin, og fra U8 træder 25- 50-25 reglen i kraft: 25 procent af tiden bør spillerne udfordres af spillere under deres eget niveau, 50 procent af tiden af spillere på deres eget niveau og 25 procent af tiden af spillere over deres eget niveau. Denne tommelfingerregel har vist sig at kunne skabe et stimulerende og udviklende miljø. I praksis anbefales en fleksibel niveaudeling i den daglige træning.

U8 og U9 kan med fordel niveauinddeles i den daglige stationstræning, uden at de skal inddeles i faste/lukkede grupper i halve og hele sæsoner.

Fra U10 vil det være naturligt at inddele børnene efter deres udviklingstrin. Hermed menes en mere fast niveaudeling men ikke faste/lukkede grupper. Udviklingen af hver enkelt spiller prioriteres fortsat, uanset niveau. Det vigtigste er, at barnet trives og udvikler sig i et sjovt og sundt miljø og bliver ved med at spille fodbold.